Monday, August 15, 2005

Kubur dasar Tasik Pedu bukti pembangunan belakangi fatwa - Haron Din

Oleh Sabri Said

PERMATANG PAUH, 16 Ogos (Hrkh)- Timbalan Musyidul Am PAS, Dato' Dr Harun Din berkata, penemuan perkuburan Islam lama yang terdapat di dasar Tasek Pedu, Kedah membuktikan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan sejak dulu lagi membelakangkan Majlis Fatwa.

Sekarang ini ujarnya, bila berlaku penemuan semula setelah air tasek berkenaan kering Majlis Agama Islam Kedah (Maik) kena bertindak segera mengubah perkuburan itu ke satu tempat yang sesuai.

"Ini mungkin kerja Allah untuk menunjukkan sikap BN yang nyata tidak menghiraukan Majlis Fatwa atau membelakangkan padangan orang alim waktu itu, " ujarnya ketika sidang akhbar selepas merasmikan Komplek An-Nahdhoh di Kampung Petani, Bukit Mertajam semalam.

Dalam Islam, katanya, pengkebumian di kawasan air hendaklah dielakkan kecuali di tengah laut.

Kes di Pedu tegas beliau, satu pengajaran agar lebih berhati-hati untuk merancang pembangunan yang membabitkan perkampungan orang Islam atau kawasan yang terdapat masjid.

"Dalam Islam jika mahu kebumikan jenazah pastikan kuburnya tidak ada air. Jika ada buang air dulu kemudian baru tanam. Tambahan lagi kita tahu di Pedu ada perkuburan yang dikebumikan dalam air bila kering jangan tunggu lama sebaliknya pindahkan saja, " jelas beliau.

Menjadi kelaziman kerajaan sekarang ini mengamalkan sikap 'buat dulu baru tanya' dan bila terperangkap baru teringatkan fatwa.

Cara demikian kena ubah jelas Dr. Haron, sebaliknya utamakan pandangan ulamak kerana golongan ini lebih arif dari segi hukum hakam.

"Sepatutnya bila hendak laksanakan sesuatu perkara yang baru seperti Amanah Saham bumiputra (ASB), Sure heboh dan pemberian kondom percuma bincangkanlah dengan ilmuan Islam terlebih dahulu jangan bertindak melulu, " terangnya.

Bercakap mengenai kebimbangan Dato' Rais Yatim jika rancangan televisyen tidak memaparkan hiburan Dato' Dr. Haron Din mengatakan, itu hanya muslihat untuk terus mempergunakan remaja demi kepentingan pilihanraya.

Kesempatan itu digunapakai oleh BN untuk memburuk-burukkan PAS ekoran terlalu banyak sekatan yang perlu diambil kira.

"Para mufti telah keluarkan fatwa tentang Sureheboh tapi mereka teruskan juga kerana bimbang remaja tidak ikut mereka sekaligus memberi keuntungan pada PAS, " ujarnya.
- zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home