Monday, June 20, 2005

Kerja 5 hari seminggu adalah jasa Nik Aziz

Oleh SUBKY LATIF

SELAIN dari warga pekerja wajar diberi tahniah kerana persetujuan kerajaan memberi cuti dua hari seminggu, yang wajar diberi tahniah ialah Mursidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang melaksanakannya dalam tahun 1990 apabila beliau menjadi Menteri Besar Kelantan.

Sepuluh tahun kemudian dalam bulan Disember, 1999 Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang pula melaksanakannya di Terengganu pada PAS berkuasa di negeri itu dan ia tidak dibatalkan apabila BN mengambil alih kuasa tahun 2003.

Hanya 15 tahun kemudian baru pentadbiran BN pimpinan Datuk Seri Abdullah Badawi bersetuju cuti dua hari seminggu tetapi pelaksanaannya ditangguhkan pada suatu tarikh yang ditentukan.

Sayugia penghormatan diberikan kepada ketua ulama PAS itu kerana tindakannya 15 tahun dulu diiktiraf oleh pemimpin BN.

Tuan Guru itu bukan ahli professional. Beliau tok guru, ahli ilmu yang paling sedikit terlibat dengan ilmu pentadbiran ketika dipilih menjadi Menteri Besar Kelantan, tetapi tindakannya memberi cuti dua hari seminggu adalah tindakan profesional.

Sewajarnyalah tokoh ulama itu bersama seluruh penduduk Negara ini bersyukur atas izin Allah yang memperkenankan Perdana Menteri tidak malu dan tidak segan silu mengambil pendekatan kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu menyelaraskan hari kerja lima hari untuk sseluruh Negara.

Warga PAS tidak berkecil hati kalau Perdana Menteri dan kerajaannya serda media di bawah pengaruhnya tidak menyebut ia sebagai penyerasan dengan hari bekerja di Kelantan dan Terengganu yang dilaksanakan oleh PAS, tetapi hakikatnya ia adalah mengakui tindakan PAS 15 tahun lebih dulu adalah betul.

Sekalipun Perdana Menteri tidak mengaintkannya dengan PAS, tetapi semua justifikasi yang diberi mewajarkan cuti dua hari seminggu itu adalah sama dengan ssebab-sesbab yang diberi oleh Tuan Guru Nik Aziz 15 tahun dulu.

Tidak berbangkit Perdana Menteri meniru Tuan Guru Nik Aziz, walaupun hakikatnya begitu, yang penting ialah Perdana Menteri telah mengambil tindakan yang betul walaupun lewat 15 tahun.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Othman tidak perlu menunggu lama untuk mengkaji pelaksanaannya.

Pergi sendiri ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu, guna pakai apa yang sudah terlaksana, mungkin perlu membaki lagi mana-mana kelemahan yang ada.

Segala masalah yang dihadapi oleh Kelantan dan Terengganu jika ada dalam pelaksanaannya dulu, boleh dikaji supaya kerja lima hari itu boleh membuat lebih baik dari lima hari.

Kelantan sudah tentu mahu menerima pakai kiranya ada cadangan baru bagi meningkatkan lagi produktiviti.

Jika Kelantan dan lojiknya dilanjutkan lagi di Terengganu betapa cuti pada hari Jumaat adalah sebagai kemudahan beribadat dan cuti hari Sabtu adalah untuk keluarga.

Walaupun di bawah pentadbiran BN cutinya tidak kena pada hari Jumaat, kecuali Kedah dan Terengganu, tetapi kerana semua kegiatan manusia, jin dan malaikat adalah ibadat, maka boleh memanfaatkan pada hari cuti tidak kira hari apa untuk kerja-kerja ibadat sama ada khusus dan umum.

Bagaimanapun kerana satu dari dua hari cuti minggu itu jatuh pada hari Ahad, sudah tentu penganut agama Kristian berasa lebih selesa dan lebih bernasib baik dari penganut agama lain, kerana cuti hari hari Ahad itu adalah cuti hari ibadat mereka.

Bagi PAS cuti sehari lagi adalah untuk keluarga, menzarahi ibu bapa bagi anak yang sudah berumah sendiri, mengunjungi anak dan cucu bagi ibu dan bapa yang masih bekerja, mengadakan hubugan dengan keluar dan sahabat handai jauh dan dekat, supaya manusia memenuhi hidup ini dengan penuh semangat kasih saying dan berkeluarga.

BN pula mahukan cuti yang banyak itu untuk memajukan pelancongan. Apapun cara penggunaan cuti lebih memberi peluang yang lebih kepada setiap keluarga untuk bersama keluarga dan bertenang setelah lima hari bekerja tekun dan dedikasi.

Kalau masa kerja tidak berbeza, maka apa masalahnya yang produtiviti boleh terjejas?

Yang penting ialah kerja enam hari boleh dibuat dalam lima hari adalah satu penjimatan masa dan banyak lagi lain yang lebih besar.

Penjimatan tenaga, penjimatan belanja bagi kerajaan kerana kebanyakan bangunan kerajaan ditutub dua hari seminggu. Penjimatan tambang bagi pekerja.

Penjimatan kerana dapat makan desngan keluarga dua hari seminggu.

Walaupun ada jabatan seperti polis, tentera, radio,TV dan lain-lain tidak tutup pejabat, tetapi ia adalah pengecualian.

Pada keseluruhannya langkah kerajaan pusat menyetujui cuti dua hari seminggu dengan sendirinya membuktikan bukan UMNO saja tahu memerintah, PAS juga tahu memerintah.

Cuma PAS belum mendapat kuasa yang lebih besar saja.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home